Makoisa chiasiemenpuuro

Chiapuuron voi tehdä jo illalla valmiiksi jääkaappiin ja siitä saa nopeasti ravintorikkaan ja raikkaan aamiaisen nautittua. Mikäli illalla unohtuu siementen liottaminen, sen ehtii tehdä hyvin aamustakin, turpoamiseen menee huoneenlämmössä n. 10-15 min aikaa. Sillä välin voi poiketa suihkuun tai hoitaa muita valmisteluja päivään. Päälle tuoreita hedelmiä tai marjoja ja herkullinen, raikas aamiainen on valmis.

Chiasiemenet sopivat myös keliaakikoille, tasapainottavat vatsan toimintaa ja pitävät verensokerin tasaisena sekä olon kylläisenä pitkään. Runsaskuituiset chiasiemenet sisältävät omega 3 ja 6 rasvahappoja sekä mineraaleja ja hivenaineita. Iho ja kynnet sekä hiukset kiittävät ravintorikkaasta ateriasta.

 

Ohjeella valmistuu yhdelle henkilölle puuroannos.

2 dl nestettä; manteli-, kaura-, tms kasvijuomaa tai maitoa

3 rkl chiasiemeniä

ripaus aitoa vaniljajauhetta

halutessa makeutukseen hunajaa

 

Päälle hedelmiä tai marjoja kauden tarjonnan mukaan. Kuvassa on pilkottu nektariini sekä suoraan pensaasta poimittu mustaherukoita pari desiä.